دریا ودریا نوردی
بسم الله الرحمن الرحیم
مطلبی ویژه!
(گردآوری شده توسط وبلاگ لیمر)
"آشنایی با رادار شناور باند-x مختص شناسایی ورهگیری موشک های بالستیک"

SBX یا Sea-Based X-Band Radar یک سازه ی راداری شناور است که قادر است خود را جا به جا کند! این سازه جهت استقرار در دریا ساخته شده و قادر است تمام جهات چهارگانه را به گونه ای وسیع پوشش راداری دهد. این سازه بخشی از طرح سپر موشکی دولت ایالات متحده است.
این مطلب جذاب را از دست ندهید!
بر روی ادامه مطلب کلیک کنید...
اللهم عجل لولیک الفرج

برچسب‌ها: رادار, sbx, 1, رادار باندx
ادامه مطلب
+ نوشته شده در  یکشنبه بیست و یکم اردیبهشت 1393ساعت 17:34  توسط مرتضی انصاری | 
بسم الله الرحمن الرحیم

ما می توانیم
شناور لجستیکی بدنه آلومینیومی "ناصر" ساخت جمهوری اسلامی ایران، شرکت اروندان

شناور ناصر 113 در شرکت کشتی سازی اروندان ساخته شده است و در اسفند 1389 طی مراسمی با حضور علی فدوی فرمانده نیروی دریایی سپاه به آب انداخته شد.

این شناور قابلیت انجام مأموریت مختلف در شرایط مختلف آب و هوایی و دریایی را دارد.این شناور با 33 متر طول و هشت متر عرض و آبخور یک و نیم مترمی تواند با سرعتی بیش از 27 گره دریایی ماموریت های خود را در آبهای خلیج فارس انجام دهد.این شناور توانایی حمل 86 مسافر،توانایی حمل 35 تن مواد، دارا بودن قابلیت نصب انواع جنگ افزارها روی آن را از دیگر شاخصه های شناور ناصر 113 است.

ناصر 113 ناوبری، طراحی موتور سیستم سوخت ،آنالیز سازه، مخابرات، کنترل برقی، الکترونیک و مکانیک، دارا بودن چهار موتورسوخت با قدرت هزار و 135 اسب بخار بخشی از تخصص های به کار رفته در این شناور است که به دست متخصصان داخلی طراحی و ساخته شده است.

موتورهای این شناور 40 تنی، از نوع MTU بوده و برد آن 850 مایل معادل بیش از 1500 کیلومتر است.

 

مشخصات:

بیشینه سرعت:27 گره دریایی

طول:33 متر

عرض:8 متر

آبخور:یک و نیم متر 1/5

توانایی جابه جایی:86 مسافر/35 تن بار

برد:850 مایل/1500 کیلومتر

منابع:
وبلاگ سرنیزه
centralclubs.com

اللهم عجل لولیک الفرج
+ نوشته شده در  پنجشنبه سوم مرداد 1392ساعت 1:14  توسط مرتضی انصاری | 

ما می توانیم

مشخصات نفتکش ایران فهیم: (حمل مواد سوختی 35000تنی)

کشور سازنده:جمهوری اسلامی ایران

سازنده:شرکت ایزوایکو

نوع شناور : حمل فرآورده های نفتی

ظرفیت کشتی به تن : 35000 تن
طول 178متر, عرض 31 متر, ارتفاع تا دک اصلی 17 متر, آبخور 9 متر , سرعت با بار 15 گره دریایی
تعداد سیستم های اصلی شناور: 44, حجم کل مخازن بالاست و سوخت : 21325 متر مکعب
قدرت اصلی : 1164 (BHP*127RPM) , موسسه رده بندی : Burea Veritas(BV

--ظرفیت حمل 35000 تن فرآورده های نفتی شامل انواع اسید ها , الکلها و سایر مشتقات نفتی در 16 مخزن مستقل که هر کدام بوسیله پمپ های جداگانه تخلیه و بارگیری می شوند
-- در ساخت این شناور 1.5 میلیون نفر روز در قسمتهای مختلف سازه فلزی , لوله کشی , نصب تجهیزات و ماشین آلات صرف شده است
-- نکته قابل توجه این شناور , نصب سیستم رانش آن با حداقل تلرانس به دست متخصصان داخلی است که در شناورهای قبلی با کمک متخصصین اروپائی انجام می شد و اینکه سنگین ترین شناوری است که در ایزوایکو ساخته شده است

-- این شناور به سفارش شرکت ملی نفتکش ایران طراحی و ساخته شده است

لازم به ذکر است که این کشتی در ابتدا قرار بود با کمک طرف کره ای ساخته شود که به دلیل تاخیر در انجام پروژه کره ای ها به کنار گذاشته شدند ومتخصصین ایرانی دست بکار شدند.

برای دیدن ادامه تصاویر بر روی ادامه مطلب کلیک کنید...


منابع:
irna.ir
isoico.co

اللهم عجل لولیک الفرج


برچسب‌ها: نفتکش, ایران فهیم, بزرگترین نفتکش
ادامه مطلب
+ نوشته شده در  یکشنبه پانزدهم اردیبهشت 1392ساعت 19:43  توسط مرتضی انصاری | 

بسم الله الرحمن الرحیم

پیچیده ترین پروژه صنعت نفت جمهوری اسلامی ایران

سکوی نیمه شناور امیر کبیر با وزن ۱۴۷۰۰ تن، سنگین ترین سازه دریایی کشور است. این سکو قادر به تولید بیش از ۱۱ مگاوات برق بوده و امکان اقامت ۱۲۰ نفر بر روی آن فراهم شده‌است.

سکوی امیرکبیر، قادر به حفاری در آبهای تا عمق ۱۰۰۰ متر بوده و همچنین قابلیت حفاری از کف دریا تا عمق ۶۶۰۰ متری را دارد. تثبیت موقعیت سکو در محل حفاری توسط ۸ لنگر ۲۰ تنی و زنجیر انجام شده‌است.


اللهم عجل لولیک الفرج
منابع:
marineco.com
sadra.ir
wikipedia.com

برچسب‌ها: سکوی حفاری, امیرکبیر, صدرا, میدان گازی شمال
ادامه مطلب
+ نوشته شده در  جمعه سی ام فروردین 1392ساعت 19:44  توسط مرتضی انصاری | 
با سلام

((مطلب اختصاصی باد لیمر))

تا چندی پیش بزرگترین کشتی کانتینربر سابق دنیا (emma maersk)رو خدمت شما عزیزان معرفی کرده بودم ولی از اونجا که صنعت کشتی سازی دائما در حال رشد بوده دوباره رده بزرگترین کشتی کانتینربر دنیا جابجا شده وتوسط غول جدید دریاها یعنی MARCOPOLO اشغال شد!باید خاطرنشان کرد که این کشتی از لحاظ پیشرانه با کشتی EMMA MAERSK تفاوتی ندارد و هر دو از موتور Wärtsilä RT-flex96C یعنی همان نیروگاه! 2300 تنی با حداکثر قدرت 108000اسب بخار!و در یک کلام بزرگترین موتور دیزل دنیا استفاده میکنند.

این کشتی در 15 آبان 1391 به طور کامل ساخته شد،در 16 آبان وارد خدمت شد و در 17 آبان اولین سفر خود را انجام داد.

اما مقداری اطلاعات جالب توجه درباره مارکوپولو!

-این کشتی از 4 زمین فوتبال و5 فروند هواپیمای مسافربری A380 طویل تر است.

-موتور این کشتی از 1100 خودرو با قدرت 100 اسب بخار پرقدرت تر است!

-قدرت تولیدی  14 مگاواتی موتور این کشتی، برای 16000 نفر از ساکنان یک شهر می تواند برق تولید کند!

-اگر 16020 کانتینری که این کشتی توتنایی حمل آنها را دارد را دریک صف قرار دهیم 97 کیلومتر صف کانتینری بوجود خواهد آمد.!

اطلاعات کلی:

بیشترین وزن بارگیری:187.625تن

طول:396 متر

عرض:53.6 متر

آبخور:16 متر

ارتفاع:29.9متر

موتور:Wärtsilä RT-flex96C 

نحوه محرکه:تک پروانه -پروانه با گام ثابت

سرعت:25.1نات یا 46.5 کیلومتر بر ساعت

ظرفیت:16.020 کانتینر TEU

خدمه:27 نفر


منابع:

wikipedia.com

cmacgm-marcopolo.com

wartsila.com

اللهم عجل لولیک الفرج


برچسب‌ها: بزرگترین کشتی, بزرگترین کشتی کانتینربر دنیا, کشتی مارکوپولو, مارکوپولو
+ نوشته شده در  دوشنبه دوازدهم فروردین 1392ساعت 19:41  توسط مرتضی انصاری | 
کشتی کانتینر بر مارکوپولو متعلق به شرکت کشتیرانی CMA با ظرفیت 16020 TEU کانتینر هم اکنون در ناوگان این شرکت در حوزه زنجیره تامین و حمل کالا مشغول به فعالیت میباشد. قبل از این کشتی غول پیکر،کشتی ائما متعلق به شرکت Maersk با ظرفیت 10000 TEU کانتینر بزرگترین در ناوگان حمل و نقل دریایی بود.

On the 6th of November 2012, the CMA CGM Marco Polo became the largest container ship in the World. This mammoth vessel has the capacity to carry 16,020 TEU (Twenty-foot Equivalent Unit containers). Previously, the largest ship was the Emma Maersk with the carrying capacity of 10,000 TEU.

Tonnage: 175,343 GT ; 85,361 NT ; 187,625 DWT
Length: 396.0 m (1,299 ft 3 in)
Beam: 53.6 m (175 ft 10 in)
Draught: 16.0 m (52 ft 6 in)
Depth: 29.9 m (98 ft 1 in) (deck edge to keel)
Propulsion: Single shaft, fixed-pitch propeller
Speed: 25.1 knots (46.5 km/h; 28.9 mph)
Capacity: 16,020 TEU

 

منبع:goldstarlogistics.org

اللهم عجل لولیک الفرج

+ نوشته شده در  یکشنبه چهارم فروردین 1392ساعت 19:28  توسط مرتضی انصاری | 
 



1_هندی (Handy) و هندی ماکس (Handymax) - راحت گذر:

هندي و هندي ماكس عموماً به كشتي هاي مخصوص حمل بارهاي فله خشك با ظرفيت (dwt) زير 60000 تن اطلاق مي گردد . هرچند برخي از تانكرهاي كوچك نيز در اين طبقه بندي قرار داده مي شوند ولي از اين كشتي ها بيشتر جهت حمل حبوبات و غلات ،‌ محصولات فلزي فله ، محصولات جنگلي و كودشيميايي استفاده مي گردد . اين كشتي ها جهت تردد به بنادر كوچكي كه داراي محدوديت هاي طول و آبخور بوده و فاقد تسهيلات لازم جهت تخليه و بارگيري هستند  مناسب مي باشند .

 
     
 

برخي از تقسيم بندي ها هندي ماكس را بعنوان زيرگروهي از كشتي هاي هندي ( هندي سايز ) در نظر گرفته و برخي نيز اين كشتي ها را در گروه جداگانه اي قرار داده اند . كشتي هاي هندي ماكس به سوپر ماكس (Supermax) نيز معروف مي باشند . كشتي هاي هندي ماكس معمولاً طولي بين 200-150 متر دارند .  

 

 
2_پاناماکس(Panamax) – پاناماگذر :

پاناماكس بیانگر بزرگ ترین اندازه مورد قبول برای کشتی های عبور کننده از "کانال پاناما" بوده . هر دو گروه كشتي هاي باري و تانكر مي توانند در اين گروه قرار گيرند . طول این گونه کشتی ها حداکثر 275متر و عرض آنها حداکثر32 متر و ظرفیت (dwt) متوسط آنها حدود 65000 تن است . اين كشتي ها عمدتاً جهت حمل ذغال سنگ و  غلات مورد استفاده قرار مي گيرند . هر چند در حجم هاي كمتر ،‌ بارهاي فله كوچك نظير محصولات فلزي ،‌محصولات جنگلي و كود شيميايي نيز حمل مي كنند . 

 



 
3_کپ سایز(Capesize) - دماغه گذر :

اين طبقه براي گروه خاصي از كشتي ها درنظرگرفته شده است . كشتي هايي كه مشخصه هاي عمومي آنها بگونه اي است كه توانايي عبور از كانالهاي پاناما و سوئز را ندارند . اين محدوديت تنها از نظر ابعاد بوده و ظرفيت آنها الزام محدود كننده نمي باشد . اين كشتي ها نياز به ترمينال هاي با عمق آب بالا داشته و عموماً جهت حمل مواد خام نظير سنگ آهن و ذغال سنگ مورد استفاده قرار مي گيرند.اندازه ظرفیت (dwt) آن ها بین 80.000 تا 175.000 تن است. با توجه به ابعاد اين كشتي ها تنها تعداد كمي از بنادر دنيا زيرساخت هاي لازم براي پذيرش اين آنها را دارند . با توجه به آنچه ذكر شد اين كشتي ها براي دريانوردي بين اقيانوس ها بايد از دماغه هاي Cape Horn يا Cape of Good Hope  استفاده نمايند .

 

 


4_افراماکس(Aframax) - ارزان بر :

 

افراماكس به تانکرهای با ظرفيت (dwt)  75.000 115.000 تن  اطلاق میگردد. عرض اين كشتي ها بيش از 32 متر بوده و نام آن از سيستم نرخ گذاري تانكر ، AFRA( Average Freight Rate Assessment) گرفته شده است .

 


 
5_سوئز ماکس(Suezmax) – سوئزگذر :

بیانگر بزرگ ترین اندازه مورد قبول برای کشتی های عبورکننده از کانال سوئز است. تا قبل از سال 1967 تنها تانكرهايي با ظرفيت (dwt) 80.000 تن قادر به عبور از كانال سوئز بودند .کانال سوئز بین سال های 1967 تا 1975 به علت جنگ اعراب و اسرائیل بسته و غیر قابل استفاده بوده است .پس از بازگشایی کانال ،ظرفیت این کانال به حدود 150.000 تن رسيده و در نظر است تا اين مقدار به 200.000 تن افزايش يابد .

 



 
6_وی ال سی سی (Very Large Crude Carrier):

 

ظرفيت (dwt) این شناورها بين 150.000 تا 320.000 تن مي باشد .شناورهایی هستند که توانایی عبور و مرور در بسیاری از بنادر را دارند.اکثر بنادری که دارای محدودیت عمق می باشند مانند بنادر اطراف دریای مدیترانه ، غرب افریقا و دریای شمال ، توانایی جای دادن این شناورها را در خود دارند.

 

7_ یو ال سی سی(Ultra Large Crude Carrier):

ظرفیت (dwt) این شناورها بین 300.000 تا 550.000 تن  بوده است.این شناورها توانایی حمل نفت خام در مسیرهای طولانی از خلیج فارس تا اروپا، امریکا و شرق آسیا را دارند . اندازه فوق العاده بزرگ این شناورها نیاز به بنادر ویژه را می طلبد.

 

منبع:مارینکو
+ نوشته شده در  پنجشنبه ششم مرداد 1390ساعت 20:7  توسط مرتضی انصاری | 
شناورها بر اساس فرم بدنه به دو بخش کلی زیر تقسیم یندی میگردند :

- شناورهای تک بدنه ای Monohull
- شناورهای چند بدنه ای Multihulls



شناورهاي
تک بدنه اي

 این فرم بدنه ها به سه دسته کلی تقسیم بندي مي گردند :

- شناورهاي جابجایی -  Displacement
- شناورهاي نیمه جابجایی - Semi-displacement
-  پروازي - Planning

 

شناورهاي
چند بدنه اي 


کاتاماران (Catamaran)

یکی از معمولترین انواع شناورهاي چند بدنه اي کاتامارانها هستند که هم میتوانند بصورت جابجائي و هم پروازي طراحی شوند.

این نوع شناورها به جاي یک بدنه داخل آب از دو بدنه استفاده می کنند و قسمت متصل کننده آنها به هم، بدنه اصلی نامیده می شود. که معمولاً محل قرار گرفتن بار یا مسافر می باشد . به هر یک از بدنه هاي کاتاماران نیم بدنه يا Demihull گفته می شود . هر یک از دو نیم بدنه یک کاتاماران می توانند نسبت به محور وسط خود متقارن یا نامتقارن باشند .

کاتامارانها تعادل عرضی بسیار خوبی دارند ،‌ مساحت عرشه آنها بزرگ است و آزادي بیشتري در طراحی و جانمایی تجهیزات داخلی وجود دارد . اين شناورها قابلیت حفظ مسیر خوبی و  قدرت مانور را دارا مي باشند   


 SWATH type Catamaran pontoon type Catamaran Basic Catamaran




تریماران (Trimaran)

این نوع شناورها داراي یک بدنه اصلی و دو بدنه کناري هستند .در طراحی ترایمانها ،بدنه ها را طوري کنار هم قرار میدهند تا تأثیر متقابل امواج هر بدنه روي بدنه هاي دیگر به حداقل برسد. بدنۀ اصلی که دراز و لاغر است، مقاومت باقیماندة کمی را تولید می نماید و بدنه هاي کناري براي کاهش مقاومت موج سازي تعبیه شده اند . رانش ترایمارانها با پروانه یا واترجت تأمین میشود .




شناور Small Waterplane Area Twin Hull SWATH

این شناورها نه بخاطر سرعت بالا بلکه بدلیل تعادل خوب و عدم حرکات شدید مورد استفاده  قرار می گیرند اين شناورها همانند کاتامارانها تعادل عرضی خوبی داشته و مي توانند بعنوان فري براي حمل مسافر و اتومبیل بکار می روند.

 

 


شناورهاي SLICE

عیلرغم مزیت خوب شناورهاي SWATH  در کاهش حرکات و توانایی کار در شرایط دریایی مقاومت آنها با افزایش سرعت سخت افزایش می یابد. با استفاده از ایده Step دو پایه شناور SWATH را به چهار پایه تقسیم کرده و شناور حاصله را SLICE نام گذاري كرده اند .

 بدنه هاي SLICE داراي قطر بزرگتر اما طول کوچکتري نسبت به بدنه SLICE هستند و به همین خاطر مقاومت موج سازي آنها نسبت به كاتامارانها و شناورهاي تك بدنه اي کمتر بوده و قابليت دريانوردي آنها بهتر است . اين شناورها به دليل دارا بودن سطح عرشه بزرگ ،  مناسب براي حمل بار و مسافر یا نصب تجهیزات موردنظر مي باشند .

 




هیدروفویل (Hydrofoil )

اصول حاکم بر هيدروفويل ها شبیه به کارکرد یک هواپیما است زیرا با قرار دادن فویل در زیر شناور، نیروي برآ هیدرودینامیکی قابل توجهی ایجاد شده و شناور تا حد زیادي از آبخارج میشود و مقاومت آن کاهش مییابد و در نتیجه شناور میتواند به سرعتهاي بالایی دست یابد.

در انواع قديمي تر هيدروفويل ها فویلها سطح آب را قطع مینمایند و معمولاً نیاز به سیستمهاي کنترل فویل نداشته و با کم و یا زیاد شدن آبخور، مقدار نیروي لیفت خود بخود تغییر کرده وشناور را به حالت اول بر میگرداند اما انواع جديدتر هیدروفویلها نیاز به سیستم کنترلی دارند. سیستم کنترلی با حس حرکات شناور، زوایاي فویلها را تنظیم مینماید. بعلت نوع خاص این نوع شناورهاي هیدروفویل، براي رانش آنها از پروانه استفاده نمیشود و از واترجت و یا سیستمهاي دیگري استفاده میشود .

 

 


هاوركرافت ها يا شناورهاي ACV

در این نوع از شناورها تقریباً تماس با آب بطور کامل قطع می شود.  این عمل با ایجاد یک فشار اضافه هوا در زیر شناور (لایه اي موازي سطح آب)  ایجاد می گردد. با توجه به تماس ناچیز یا تقریباً صفر شناور با آب، مقاومت شناور در حرکت بسیار کم بوده و شناور می تواند به سرعتهاي حدود 100 گره نیز دست یابد.

یکی از مزایاي مهم این نوع شناور، دو زیست بودن آن است . بعبارت دیگر این شناور، یک شناور آبخاكي (Amphibious ) محسوب شده و می تواند هم در دریا و هم در خشکی کار کند. بنابراین براي آبهاي کم عمق و سواحل بدون تأسیسات و بندرگاه بسیار مناسب است. همچنین براي مناطق سردسیر و مکانهایی که امکان یخبندان وجود دارد کاربرد فراوانی دارند.

هاورکرافت يا هواناوها  بیشتر بصورت یک شناور نظامی و همچنین بصورت یک شناور جهت کمک رسانی و برآورد نیازهاي ضروري در مناطق دور دست مورد استفاده قرار مي گيرند .
   

     

شناورهاي اثر سطحي  SES: Surface Effect Ship

شناورهاي اثر سطحی داراي بدنه از نوع کاتاماران بوده که در زیر آن یک بالشتک هواي تحت

فشار نیز قرار دارد. هواي تحت فشار داخل بالشتک توسط یک سیستم فن تأمین میشود و توسط بدنه هاي صلب جانبی و دو سازه انعطاف پذیر بنامهاي اسكرت يا سيل در جلو و عقب بالشتک نگهداري میشود . اینگونه شناورها بسیار شبیه به هاورکرافتها هستند و تنها تفاوت آنها در داشتن دیواره هاي صلب جانبی و دیواره هاي انعطاف پذیر است .

بزرگترین مزیت شناورهاي اثر سطحی در میان تمامی دیگر شناورهاي داراي بالشتک هوا آن است که بدلیل وجود دیواره هاي صلب جانبی کاربرد نیروي رانش آبی همانند واترجت ها یا پروانه ها را در این شناورها امکانپذیر میسازد. علاوه براین این نوع شناورها در مقایسه با کاتاماران هاي معمول در شرایط دریایی سخت داراي راحتی بیشتري هستند.  همانطور که مشخص است این شناور حالت دو زیست بودن هاورکرافت را از دست داده و تنها قادر به کار در محیط دریا خواهد بود .

 


اكرانوپلن Wing in Ground, WIG or Ekranoplan

نام اکرانوپلن از کلمه روسیEkran به معني سطح يا زمين گرفته شده و در حقیقت به هواپیماهایی که در نزدیکی سطح حرکت کرده و از تأثیر سطح استفاده می کنند گفته میشود.

اصول این نوع شناورها بر تأثیر سطح متکی است و با افزایش سرعت، کاملاً از آب جدا می شوند که این کار توسط نیروي لیفت آیرودینامیکی صورت میگیرد. تفاوت این شناورها با هواپیما در این است که اکرانوپلن ها زیاد از آب فاصله نمی گیرند .

 

منبع:مارینکو

+ نوشته شده در  دوشنبه سوم مرداد 1390ساعت 22:42  توسط مرتضی انصاری | 
 

شناورهاي مدرن امروزي را با توجه به روش تحمل وزن شناور مي توان به صورت زیر دسته بندي نمود:

- شناورهاي متکی به نیروي هیدروستاتیک (Hydrostatic Support) نظير كشتي هاي معمولي
- شناورهاي متکی به نیروي هیدرودینامیک (Hydrodynamic Support)  نظير هيدروفويل ها
- شناورهاي متکی به نیروي استاتیکی هوا (Aerostatic Support) نظير هاوركرافت ها
- شناورهاي متکی به فشار آیرودینامیک (Aerodynamic Support) نظير آكرنوپلن



+ نوشته شده در  دوشنبه سوم مرداد 1390ساعت 22:10  توسط مرتضی انصاری | 
 
صفحه نخست
پست الکترونیک
آرشیو
عناوین مطالب وبلاگ
درباره وبلاگ
بسم الله الرحمن الرحیم
سلام
دانش آموخته رشته مکانیک موتورهای دریایی هستم ساکن شهر بوشهر ومحله ی هلیله میباشم.ایجاد این وبلاگ به منظور اشنایی هر چه بیشتر علاقه مندان با دریا,دریانوردی وکشتی ها میباشد.معنی نام این وبلاگ یک باد فصلی میباشد که در اوائل پاییز در بوشهر شروع به وزیدن میکند و به علت سرعت زیادی که دارد معمولا خرابیهایی را بوجود می اورد.این باد هنگام وزیدن چهره ای از دریا را به تصویر میکشد که کسی حاضر به دریانوردی نمیشود!!اما در همین چهره شما میتوانید عظمت وشکوه دریا را ببینید.
اللهم عجل لولیک الفرج

پیوندهای روزانه
پنجه سپاه بر گلوی شیطان(نبرد با ناوگان متجاوز آمریکا)
سریعترین اژدر دنیا در خلیج فارس (اژدر حوت HOOT torpedo)
تصاویر هلیله
مقاله ای جامع درباره سرگذشت کشتی رافائل در بوشهر
آشنایی با غول پیکرترین کشتی کانتینر بر دنیا
احمدی نژاد بدون روتوش!(در پاسداشت حقیقت)
آرشیو پیوندهای روزانه
نوشته های پیشین
تیر 1393
خرداد 1393
اردیبهشت 1393
فروردین 1393
اسفند 1392
آبان 1392
مهر 1392
شهریور 1392
مرداد 1392
تیر 1392
خرداد 1392
اردیبهشت 1392
فروردین 1392
اسفند 1391
بهمن 1391
دی 1391
آذر 1391
آبان 1391
مهر 1391
شهریور 1391
مرداد 1391
خرداد 1391
فروردین 1391
دی 1390
آذر 1390
آبان 1390
شهریور 1390
مرداد 1390
آرشیو موضوعی
شهدا
دفاع مقدس
اخبار
مقاله
تقسیم بندی انواع شناورها
عکس و کلیپ
مکانیک
موشک
شناورهای نیروهای دریایی جمهوری اسلامی ایران
شناورهای تجاری جمهوری اسلامی ایران
برچسب‌ها
نیروی دریایی سپاه (8)
شهید نادر مهدوی (8)
دانلود تحقیق مکانیک موتورهای دریایی (2)
شهیدان خلیج فارس (2)
پیشرانه بخار (1)
سریعترین اژدر دنیا (1)
پیشرانه توربو رم جت (1)
سامانه آجیس (1)
sbx (1)
رادار باندx (1)
سکوی حفاری (1)
هلیله (1)
کشتی رافائل (1)
بزرگترین کشتی کانتینربر دنیا (1)
کشتی میکلانژ (1)
میدان گازی شمال (1)
نیروی دریایی روسیه (1)
عملیات آخوندک (1)
ایران فهیم (1)
بزرگترین نفتکش (1)
پیوندها
پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
نهادر یاست جمهوری
بیشهر(عموی گرامی)
اجتماعی و ادبی(م.الف)
پرواز دررویا(حمید)
پایگاه اطلاع رسانی دریایی مارینکو
دانشگاه علوم وفنون دریایی خرمشهر
دانشگاه دریانوردی و علوم دریایی چابهار -دانشکدهء مهندسی دریا
صنایع دریایی
دانشجوی کارشناسی رشته مهندسی کشتی
روستای تیس
نقش ارتش و ارتشیان در 8سال جنگ تحمیلی
علوم دریایی
هوافضا ، الکترومکانیک و کامپیوتر با طعمی متفاوت
وبلاگ گنج جنگ
 

 RSS

POWERED BY
BLOGFA.COM